Stress and intonation

Stress

Stress is the relative emphasis that may be given to certain syllables in a word, or to certain words in a phrase or sentence. In English, stressed syllables are louder than non-stressed syllables. Also, they are longer and have a higher pitch.
English is a stress-timed language. That means that stressed syllables appear at a roughly steady tempo, whereas non-stressed syllables are shortened.
Look at the examples of stress in words. The stressed syllables are represented by bold writing. If you want to, you can listen to the words to hear the stress.
holiday, alone, admiration, confidential, degree, weaker, nervous, parents
In spoken language, grammatical words (auxiliary verbs, prepositions, pronouns, articles, …) usually do not receive any stress. Lexical words, however, (nouns, verbs, adjectives, adverbs, …) must have at least one stressed syllable.
There is no rule, however, about which syllable is stressed in a word with more than one syllable. You will need to learn the stress of words by heart.
Tip: You can look up the word in a dictionary that provides IPA transcript. The symbol ' in front of a syllable indicates that the following syllable is stressed. Look at some examples of IPA transcripts:
Practise the pronunciation of the words above. Speak them out loud several times.

Betonung und Intonation

Betonung

Betonung ist die relative Gewichtung, die man bestimmten Silben eines Wortes, oder bestimmten Wörtern einer Phrase oder eines Satzes gibt. Im Englischen sind betonte Silben lauter als unbetonte Silben. Außerdem sind sie länger und haben eine höhere Tonlage.
Das Englische ist eine Betonung-zählende Sprache. Das bedeutet, dass betonte Silben in einem fast regelmäßigen Tempo auftreten, während unbetonte Silben verkürzt werden.
Betrachte die Beispiele von Betonung in Wörtern. Die betonten Silben sind fett geschrieben. Wenn du willst, kannst du dir die Wörter anhören, um die Betonung zu hören.
holiday, alone, admiration, confidential, degree, weaker, nervous, parents
In der gesprochenen Sprache werden grammatikalische Wörter (Hilfsverben, Präpositionen, Pronomen, Artikel, …) nicht betont. Lexikalische Wörter jedoch (Nomen, Verben, Adjektive, Adverbien, …) müssen mindestens eine betonte Silbe beinhalten.
Es gibt jeodch keine Regel dazu, welche Silbe eines mehrsilbigen Wortes betont wird. Du wirst die Betonung der Wörter auswendig lernen müssen.
Tipp: Du kannst ein Wort in einem Wörterbuch nachschlagen, das IPA Transkripte bereitstellt. Das Symbol ' vor einer Silbe zeigt an, dass die folgende Silbe betont wird. Betrachte die Beispiele von IPA Transkripten:
  • [ˈɡɑːdən] garden die erste Silbe wird betont: garden
  • [ˈmɛdəʊ] meadow die erste Silbe wird betont: meadow
  • [ˈmʌʃˌrum] mushroom die erste Silbe wird betont: mushroom
  • [θərˈməˌmitɚ] thermometer die zweite Silbe wird betont: thermometer
  • [juː'mɪdɪ.ti] humidity die zweite Silbe wird betont: humidity
Übe die Aussprache der obigen Wörter. Sprich sie mehrere Male laut aus.
Look at the exercise below and listen to the audio files. Then decide via drag and drop whether the first or the second syllable of the word you listened to is stressed.
Schau dir die unten stehende Übung an und höre dir die Audiodateien an. Dann entscheide per Drag and Drop, ob die erste oder die zweite Silbe des Wortes, das du gehört hast, betont wird.
 
de
Stress on first syllable
 
Stress on second syllable
 
 
 
 
 
In the English language, there is one phenomenon concerning stress that you can observe: There are many verbs that consist of two syllables. Mostly, the stress is on the second syllable.
Due to historical developments, the same word has become a noun. The noun, however, is stressed differently: the stress is on the first syllable. Look at the examples:
In der englischen Sprache gibt es bei der Betonung ein Phänomen, welches du beobachten kannst: Es gibt viele Verben, die aus zwei Silben bestehen. Meistens liegt die Betonung auf der zweiten Silbe.
Aufgrund historischer Entwicklungen ist das Wort zu einem Nomen geworden. Das Nomen wird jedoch anders betont: Die Betonung liegt auf der ersten Silbe. Schau dir die Beispiele an:
Listen to the audio files. Then decide whether a verb or a noun is pronounced. The stress can help you distinguish.
 
de
 
 
Höre dir die Audiodateien an. Entscheide dann, ob es wie ein Verb oder ein Nomen gesprochen wird. Die Betonung hilft dir bei der Unterscheidung.
 
de
 
 

Intonation

The entire variation of pitch while speaking is called intonation. A very obvious difference in intonation can be observed when looking at statements and questions. Take for example American English:
  • When someone utters an echo or asks declarative questions (like He found it on the street?), the intonation (i.e. the voice) is rising to a higher pitch at the end.
  • When someone asks a wh-question (like Where did he find it?) or utters a statement (like He found it on the street.), the intonation (i.e. the voice) is falling to a lower pitch at the end.
  • Yes or no questions (Did he find it on the street?) often have a rising end, but not always.
Intonation also deals with the stress of words. Words are stressed to make a certain emphasis. A sentence can be spoken differently, depending on the speaker's intention.
Look at the following sentences. Speak them out loud and especially stress the word that is in bold writing. Then think about how the meaning of the utterance changes.
  • I did not read anything about the disaster.
  • I did not read anything about the disaster.
  • I did not read anything about the disaster.
  • I did not read anything about the disaster.
  • I did not read anything about the disaster.
  • I did not read anything about the disaster.

Intonation

Die gesamte Variation der Tonhöhe beim Sprechen wird Intonation genannt. Ein sehr offensichtlicher Unterschied in der Intonation kann bei der Betrachtung von Aussagen und Fragen beobachtet werden. Nimm zum Beispiel amerikanisches Englisch:
  • Wenn jemand ein Echo äußert oder eine deklarative Frage stellt (wie He found it on the street?), steigt die Intonation (also die Stimme) auf eine höhere Stimmhöhe am Ende an.
  • Wenn jemand eine Wh-Frage stellt (wie Where did he find it?) oder eine Aussage trifft (wie He found it on the street.), fällt die Intonation (also die Stimme) auf eine tiefere Stimmhöhe am Ende ab.
  • Ja/Nein-Fragen (Did he find it on the street?) enden oft mit einer höheren Stimmlage, aber nicht immer.
Intonation beschäftigt sich auch mit der Betonung von Wörtern. Wörter werden betont, um einen bestimmten Nachdruck zu verleihen. Ein Satz kann unterschiedlich gesprochen werden, je nach Absicht des Sprechers.
Schau dir die folgenden Sätze an. Sprich sie laut aus und betone besonders die fett gedruckten Wörter. Dann überlege, inwiefern sich die Bedeutung der Aussage ändert.
  • I did not read anything about the disaster.
  • I did not read anything about the disaster.
  • I did not read anything about the disaster.
  • I did not read anything about the disaster.
  • I did not read anything about the disaster.
  • I did not read anything about the disaster.
Now listen to the various audio files in the exercise below. Then match the files with their intended meaning via drag and drop.
Nun höre dir die verschiedenen Audiodateien in der unten stehenden Übung an. Dann ordne die beabsichtigten Bedeutungen den Dateien per Drag and Drop zu.
 
de
  • Somebody else met Gary, not me.
     
  • I met Gary somewhere else.
     
  • I met someone else on the street, not Gary.
     
 
 
 
 
 

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